Dubbelconcert

De Bretoense harpiste Hoëla Barbedette gaat op zoek naar de grenzen van haar instrument en de muziek waar zij van houdt. Traditionals die ze vindt in Bretagne, Zweden, Schotland en Griekenland. Maar ook eigen composities die zich spelenderwijs ontvouwden.  Ze bespeelt een microtonaal gestemde harp, wat betekent dat haar instrument afwijkend gestemd is dan wat vandaag gebruikelijk is in de westerse muziek. Dit laat haar toe om de muziek verder te exploreren, uit te werken, hart en ziel te geven en de eigenheid die deze unieke muzikante typeert. Een frisse stem die aan de slag gaat met traditionele repertoire. Haar album Roc’h an Burtul (2021) werd dan ook lovend onthaald.

Ross Whyte (Aberdeenshire) en singer-songwriter Alasdair C. Whyte (Isle of Mull) vormen een duo dat een volledige nieuwe sound aan het weidse folklandschap toevoegt. De basis van hun muziek wordt gevormd door de sean-nos: lange, trage, melancholische en diep ontroerende balladen die WHYTE herwerkt met de elektronische mogelijkheden die deze tijd biedt. Traditionele Gaelic songs krijgt zo een compleet nieuwe vorm en worden hedendaagse beklijvende nummers. De basis van de oude liederen en verhalen blijven, de uitvoering is volledig nieuw en onherkenbaar. Synthesizers, samplers, effect apparatuur en toetsen ondersteunen de betoverende zang van Alasdair. De melancholische muziek en bijzonder sfeer met een welhaast meditatieve sfeer is onmogelijk om licht te vergeten.

“achingly beautiful arrangements” (Tim Chipping, fRoots)
"wonderfully evocative" (Alistair Braidwood, Scots Whay Hae!)
dealbhan-tìre fuaimneil, làn suathachadh is sruth” (Marcas Mac an Tuairneir, Dàna)
"Hauntingly beautiful vocals immersed in sensitive layers of sympathetic electronica."
(Alun Woodward, Chemikal Underground Records)